wtorek, 15 listopada 2011

Małe modyfikacje 2.

Jakiś czas temu pisałem o modyfikacjach w silniku mojego samochodu. Było fajnie, ale wiadomo, że mocy zawsze za mało, więc działam dalej.
W ostatnich dniach na pokładzie pojawił się wałek rozrządu o oznaczeniu "866" pochodzący z Fiata Punto 1.2 MPI 75.

Według powszechnie znanych informacji wałek ten zastosowany w całkowicie seryjnym silniku potrafi zwiększyć moc o ok. 5KM. Nie wiem ile dał u mnie, ale dynamika samochodu poprawiła się diametralnie.
Wcześniej zmieniłem też letnie koła na alufelgach z oponami 175/60/14 na mniejsze i lżejsze zimowe na felgach stalowych z oponami 165/65/13






Poniżej zamieszczam wyniki pomiarów akcelerometrem.
Alu przed wałkiem/Stal przed wałkiem/Stal po wałku:

Drag Strip
20m: 3,13/3,19/3,10 secs
100m: 7,91/7,9/7,73 secs
200m: 12,01 secs @ 98,1 kph/11,92 @ 99,2 kph/11,68 secs @ 102,0 kph
400m: 18,46 @ 123,4 kph/XXX --/17,89 secs @ 127,7 kph

Acceleration:
0-20km/h: 1,23/1,32/1,23 secs
0-40km/h: 2,92/2,93/2,84 secs
0-60km/h: 5,45/5,35/5,09 secs
0-80km/h: 8,37/8,14/7,72 secs
0-100km/h: 12,41/11,96/11,32 secs
0-120km/h: 17,37/XXX--/15,85 secs

Jak widać, o ile sama zmiana kół na mniejsze pozwoliła "urwać" ok. 0,5s w przyspieszeniu do 100km/h to wymiana wałka dała dalsze 0,6s zysku.
Zmiana w wypadku czasu przejazdu odcinka 400m nie jest tak duża, ale i tak widać zdecydowany progres.
Z tych danych widać także jak dużo daje dobra trakcja na starcie - przy przyspieszeniu do 20 i 40km/h oraz na dystansie 20 i 100m widać, że mniejsze koła (przed zmianą wałka) mają gorszy lub porównywalny czas.

Trudno teraz dokładnie ocenić moc auta, ale szacuję ją na ok. 75KM i 110NM. W planach mam dalsze modyfikacje, prawdopodobnie w najbliższym czasie wymienię przepustnicę na większą. Relację z modyfikacji i ich efektów będę zdawał na bieżąco.

Jeszcze jedna uwaga - wraz z poprawą osiągów warto zadbać o bezpieczeństwo, dlatego też hamulce bębnowe na tylnej osi zastąpiłem tarczowymi z Fiata Punto GT z tarczami brembo max 240mm.

1 komentarz:

  1. Miło się to czyta ja już w domu nie mam punto bo straciło zycie w wypadku ... ratując moją mamę .. na ile tlko potrafiło... ale to auto będę bardzo dobrze wspominał za silnik też bo naprawdę seryjny motor był bardzo zdrowy gdyby nie kasacja napewno z nudów bym go modził dalej....tym bardziej ze graty takie jak ty kupiłeś miałbym za darmo...z racji wykonywanej przezmenie kiedyś pracy... no coż mogę ci ylko życzyć bezawaryjności szerokości i dalszych modów na + i nie przejmuj się Krytyką innych właścicicieli Punto .nie którzy są tacy że nie lubią jak innym coś wychodzi :) powodzenia
    Matius

    OdpowiedzUsuń