Moje punto

Moje oczko w głowie - fiat punto 55SX rocznik 1997.

Troszkę danych technicznych silnika:
Typ silnika 176 A6.000 (FIRE 1.1 SPI)
Średnica cylindra 70 mm
Skok tłoka 72 mm
Pojemność skokowa 1108 cm3
Stopień sprężania 9,6
Ciśnienie sprężania 1,15 MPa
Moc maksymalna 40 kW (55 KM) @5500 obr/min
Moment maksymalny 85 N×m @3500 obr/min

Tutaj przedstawiam jego historię, choć jego ewolucja wciąż trwa ;)

Etap 1 - 12.1997-09.2005



















Owiewki, kołpaki, oponki barum+dębica 155/70/13, silnik pełna seria w bdb stanie, kaseciak sherion + fabryczne 87mm w podszybiu :E




Etap 2 - 09.2005-09.2007



















Znikają owiewki, pojawia się radyjko JVC KD-G322 z tyłu początkowo pioneery ts-g1049 w fabryczne miejsca, potem dodatkowo kolumienki samsunga, do tego lanserski pokrowiec na kierownicę :E




Etap 3 - 09.2007-04.2008



















Czas sporych wydatków - alufelgi 14" 6J ET35, oponki letnie michelin energy E3A 175/60/14, malowanie bębnów i zacisków na niebiesko (wtedy to się miało pomysły :E), wymiana sprzęgła i rozrządu + uszczelnienie silnika. Po wpadnięciu w dziurę w komplecie zimowym pojawiają się obrzydliwe kołpaki a z przodu felgi o ET 33 (oryginalnie 48)




Etap 3,5 - 04.2008-08.2008



















Wskakują białe kierunki boczne, wymieniona (2-krotnie) zostaje pompa wody. Wymieniony zostaje alternator a punciak bierze udział w Studenckim Konkursie Samochodowym i wygrywa w swojej klasie :E Chorych eksperymentów z car audio jak widać ciag dalszy ;)




Etap 4 - 08.2008-09.2008



















Mini sub wylatuje z wnętrza, podobnie nakładka na kierownicę. Zaczynają się eksperyment z dolotem zainspirowane pomysłem kolegi z forum www.fiatpunto.com.pl. Gdzieś po drodze założone żarówki Philips Blue Vision. Fabryczne 87mm z przodu zostają zastąpione przez noname z allegro :/




Etap 4,5 - 09.2008-12.2008



























Dalsze kombinacje z dolotem, a punciak po raz pierwszy osiąga licznikowe 180km/h :E (wrzesień) Na pokładzie pojawia się 16cm subwoofer ELTAX. (październik) Zimowe dębice z przodu zastępują matadory MP 55 (listopad) CA zostaje uzupełnione o głośniczki Pioneer TS-875 z przodu (grudzień) Przestaje też działać silnik od wycieraczki tylnej.




Etap 5 - 01.2009-09.2009


























Wymieniona linka od skrzyni biegów, padnięta upg i w efekcie splanowana głowica i lekka poprawa osiągów. Potem doszedł kolektor 4-2-1. Z przody zmieniłem amortyzatory na Kayaba Excel-G, wymienione też zostały szczęki i linki ręcznego.




Etap 6 - 09.2009-08.2010





Nowy pomysł na malowanie stalówek na zimę, pojawia się tunel środkowy z GT. Po zimie jeszcze inaczej przemalowane stalówki a w sierpniu 2010 pomalowany kolektor wydechowy.




Etap 7 - 08.2010-05.2011






Eksperymenty z dolotem wchodzą w decydującą fazę - pojawia się najpierw rurka a potem wycięta dziura w dolocie. Nowe bębny hamulcowe + wymiana miski olejowej. Tarcze hamulcowe i klocki zmienione na komplet hart sport + malowanie zacisków na czerwono i bębnów na srebrno. W międzyczasie punciak został przerysowany mocno z obu stron :/




Etap 8 - 05.2011-11.2011








Wizyta na hamowni zakończona wynikiem 67KM i 99Nm. Finalna wersja dolotu. Następnie chip podnoszący max obroty do 7400rpm a potem wkładka filtra powietrza K&N. Dokupione i pomalowane alufelgi 13" na zimę oraz wałek 866 (jeszcze nie zamontowane) a także komplet tylnych hamulców od punto GT na tarczach brembo max. Amortyzatory z tyłu wymienione na KYB. Po modyfikacjach przyspieszenie 0-100km/h w granicach 12s.




Etap 9 - 11.2011- ...





Zainstalowana została przepustnica od punto 75 o średnicy 38mm (przepustnica od 55 - 30mm)oraz odpowiednia podkładka pod przepustnicę.
Założone zimowe alufelgi 13" 5J ET 29 z oponami Uniroyal 165/65/13 z przodu i Matador 155/70/13 z tyłu.

Obecnie moc po wszystkich modyfikacjach wynosi 82KM@6300rpm a moment obrotowy 110Nm@4200rpm



4 komentarze:

  1. Poczciwe punto, miałem okazję jeździć podobnym. Mam pytanie, co to za chip widoczny na zdjęciu?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chip kupiłem na allegro, gość sprzedaje chipy tylko do jednopunktowych wtrysków, podajesz oznaczenia komputera sterującego i dostajesz chipa pod konkretny model. Może odrobinkę mocy dodaje, ale mnie chodziło głównie o podniesienie odcięcia na wyższe obroty.

      Usuń
  2. Chciałbym zacząć modyfikację techniczną mojego Punto. W związku z tym, że masz większe doświadczenie w tym zakresie, to mam pytanie. Od czego zacząłbyś modyfikację? Co na sam początek da największego, najbardziej widocznego kopa?

    OdpowiedzUsuń
  3. Najtaniej wyciąć dziurę w obudowie filtra - efekt jest odczuwalny od razu a koszt żaden.
    Natomiast największą różnicę daje wymiana wałka rozrządu na 866, ale to już koszt 100-200zł w zależności od ceny wałka i tego czy zakłada się go samemu czy daje komuś do zrobienia.

    Ogólnie patrząc z perspektywy czasu to modyfikacje bym proponował w takiej kolejności:
    - obudowa filtra
    - wałek rozrządu
    - przepustnica 38mm
    - kolektor wydechowy 4-2-1 od Punto 75
    - chip
    - ewentualnie wkładka filtra

    Potem można jeszcze ewentualnie myśleć np o wycięciu katalizatora albo spróbować kupić sportowy kolektor wydechowy np VIGA.

    OdpowiedzUsuń